مقالات الکترونیک و برق صنعتی

آزمایش غیر مخرب : لرزش سنج

تجزیه و تحلیل ارتعاش و راه حل ها :

ماشین های چرخشی تمایل به ارتعاش دارند، بنابراین تجزیه و تحلیل لرزش به طور منظم برای پیش بینی سلامت عملیات تجهیزات و ارائه تجزیه و تحلیل خطا امری ضروری است. این کار مهندس تعمیر و نگهداری برای ارائه یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، از جمله استفاده از مفاهیم تجزیه و تحلیل ارتعاش است.

بر اساس ویژگی ها، بحرانی بودن و عملکرد، هر بخش از دستگاه نیاز به مراقبت و توجه منحصر به فرد خود را دارد . با اتخاذ یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، که می تواند به عنوان یک سیستم تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط شناخته شده باشد، خرابی های ماشین نیز می تواند به شدت کاهش یابد . هدف از تجزیه و تحلیل ارتعاش تعیین وضعیت بدتر از تجهیزات قبل از آن است که باعث خرابی شود . هرگاه لرزش دستگاه به حد نرمال برسد، نشانگر مشکلی در مکانیسم است که می تواند شامل هم ترازی ، سایش و پارگی و یا سست شدن قطعات باشد. برای غلبه بر این، اقدامات اصلاحی باید بر اساس داده های جمع آوری شده از دستگاه ، انجام شود.

اجرای یک ابزار تحلیل ارتعاش

گام های اصلی درگیر عبارتند از:

  • تشخیص (اندازه گیری ارتعاش و روند داده ها بر اساس یک برنامه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده)
  • تجزیه و تحلیل (پیدا کردن محل مشکل بر اساس ویژگی های ارتعاش)
  • اقدام اصلاحی (جبران ناپذیر از طریق جایگزینی یا تنظیم)

ماشین های انتقادی باید با نصب یک دستگاه ارتعاش دائمی در قسمت مورد نظر، باید کنترل شوند. این باید علائم سایش و پاره شدن را قبل از اینکه اشتباه به یک مشکل گران تبدیل شود، انجام دهد.

چگونه می توان اندازه گیری ارتعاش را انجام داد

لیستی از ماشین ها را ایجاد کنید

مهندس تعمیر باید یک لیست تجهیزات مهم را با توجه به کاربرد و استفاده هر دستگاه آماده کند. اولویت با تجهیزات مهم تر برای عملیات کارخانه است. همچنین کارتهای تاریخی که انواع مشکلات مکرر و تکراری را نشان می دهند باید برای تحلیل ارتعاش اولویت داده شوند. یک مهندس باید تمام داده های ارتعاش را به عنوان پرونده برای تجزیه و تحلیل پیش بینی نگهداری نگه می دارد.

درک حسگر ارتعاش

حسگر یک سیگنال الکتریکی تولید می کند که متناسب با شتاب شیء ارتعاشی است که سنسور آن ثابت است. سنسور ارتعاش سیگنال سنسور را به یک سیگنال سرعت تبدیل می کند. تحلیلگر می تواند حالت ابزار را برای شکل موج یا طیف انتخاب کند.

اکثر ماشین آلات در صنعت دارای یک نوع چرخشی هستند که دارای یک یاطاق هستند. آسیب به دستگاه همچنین از قطعات مجاور به بلبرینگ شروع می شود. سیگنال های اندازه گیری لرزش را باید به صورت منظم از ناحیه بلبرینگ گرفته شود، بنابراین شتاب سنج باید به عنوان نزدیک ترین دستگاه به بلبرینگ متصل شود.

یک سنسور باید به شکل ثابت بر روی شیء ارتعاشی ثابت شود، در غیر این صورت ممکن است بازخورد اشتباه را به شما بدهد. اکثر سنسورها دارای یک آهنربای مناسب برای اتصال به جسم هستند. سطح جسم باید حتی بدون جرقه و غیره باشد.

یک مهندس باید فرمت خواندن ارتعاش را که شامل سه مکان است: عمودی، افقی و محوری بداند . همچنین مهندس تعمیر و نگهداری باید هر بار مراقب نصب سنسور در همان محل باشد . سیگنال ها ممکن است از یک قسمت قابل انعطاف سطح اندازه گیری شوند. البته، ایمنی انسان در هنگام اندازه گیری ارتعاش، نگرانی کلیدی برای پرسنل تعمیر و نگهداری است.

نتیجه آزمایش لرزش سنج

یک ابزار تجزیه و تحلیل ارتعاش با موفقیت به طور پیشامدی برای شناسایی و شناسایی شرایط عملیات نامنظم به منظور جلوگیری از خرابی های شدید. روشهایی که در بالا برای تجزیه و تحلیل ارتعاش شرح داده شده بسیار مفید هستند. تعداد تخریب ها می تواند با تشخیص برنامه ریزی های غیر طبیعی و کاهش هزینه ها کاهش یابد. تجزیه و تحلیل ارتعاش بخشی از آزمایش غیر مخرب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *