دسته‌بندی نشده

انواع روش های اندازه گیری دما

testo 174T Mini Temperature Logger
 
ترموگراف و دیتالاگر تستو مدل TESTO 175 T1

انواع روش های اندازه گیری دما

روش اندازه گیری دمای هوا به صورت استفاده از سنسور محیطی بوده و عموما سنسور دما در داخل دستگاه نصب شده تا از آسیب احتمالی به سنسور دستگاه که بسیار دقیق می باشد جلوگیری شود .

سنسور اندازه گیری دما از راه دور برای اندازه گیری دمای محیط گلخانه کاربرد دارد . کاربرد سنسور دما برای اندازه گیری دما گلخانه اهمیت بسیار زیادی دارد در هنگام خرید دما سنج گلخانه لازم است به نکات زیر توجه کرد :

دیتالاگر دما تستو مدل TESTO 174T
دیتالاگر دما TESTO 174T مناسب برای نظارت و اندازه گیری دما به صورت مداوم تا محدوده دمایی -۳۰ºC ~ 70ºC با دقت بالای اندازه گیری می باشد.

حساسیت سنسور :

با توجه به اینکه کمترین تغییرات دما بر روی برخی از انواع گیاهان باید در هنگام خرید به نوع سنسور توجه کرد .

انواع سنسور دما بکار رفته در دما سنج های محیطی سنسور دما خازنی ، سنسور دما مقاومتی و آی سی سنسور می باشد . در این بین آی سی سنسور دارای دقت بالا و سرعت تغییرات دما می باشد .

رنج دما :

با توجه به اینکه رنج دما محیط گلخانه محدود می باشد بهتر از با توجه به رنج دمایی حداکثر تا 50 درجه سانتی گراد انتخاب کرد.

ترموگراف و دیتالاگر تستو مدل TESTO 175 T1 دارای قیمت مناسب با توجه به فراوانی کاربردها در بسیاری از صنایع میباشد. دستگاه اندازه گیری دما با توجه روش اندازه گیری و کاربرد بسیار متنوع می باشد. واحد اندازه گیری دما در ایران عموما به صورت سانتی گراد بوده و با توجه به انواع سنسور کاربرد های گسترده ای دارد .

رزولیشن نمایشگر دما :

علاوه بر دقت سنسور که پارامتر بسیار مهمی می باشد دقت دستگاه در تشخیص تغییرات سنسور و نمایش آن بسیار مهم است .

رزولیشن دما تعداد ارقام بعد از ممیز می باشد که عموما برای گلخانه با رزولیشن 0.1 درجه سانتی گراد مطلوب بوده و در صورتی که نیاز به دقت بالا باید نیاز به رزولیشن 0.01 است که به همان میزان قیمت دما سنج بالاتر خواهد بود .

دیتالاگر دما و رطوبت تستو مدل TESTO 175H1
امکان خواندن حافظه ترموگراف این مدل تا ۱۰۰۰۰۰۰ بار و در عین حال قابلیت اتصال به کامپیوتر و آنالیز داده های جمع آوری شده از روی حافظه دیتالاگر با استفاده از نرم افزار سبب شده تا دستگاهی بسیار کاربردی و مفید باشد .

امکانات دما سنج گلخانه :

اکثر دماسنج گلخانه فقط برای اندازه گیری میزان دما کاربرد دارد ولی در برخی از مدل ها علاوه بر این کار برای اندازه گیری دما این دستگاه دارای خروجی برای راه اندازی فن و یا بخاری ودر برخی از مدل ها دارای آلارم صوتی می باشد .

برای رصد دائمی دمای گلخانه ها می توان از سنسور اندازه گیری دما از راه دور می تواند همزمان دمای گلخانه را از راه دور مشاهده و کنترل کرد .

مینی دیتالاگر دما و رطوبت تستو مدل TESTO 174-H
محدوده اندازه گیری دما تا ۷۰ºC و محدوده اندازه گیری رطوبت تا ۱۰۰% RH با دقت اندازه گیری بسیار بالا می باشد .

انواع دما سنج

با توجه به کاربرد دما سنج که به صورت گسترده در کشور کاربرد دارد می توان با توجه شکل ظاهری این دستگاه ها را به شرح زیر تفکیک کرد .

کنترلر دما دو حالته مدل STC-1000
این کنترلر مناسب برای انواع کاربرد های صنعتی وابسته به پارامتر دماست

دما سنج تابلویی :

این نوع از حرارت سنج تابلویی برای اندازه گیری میزان دمای محیط و همچنین کوره استفاده می شود . دستگاه دارای ابعاد استاندارد برای نصب بر روی تابلو می باشد .

سنسور توسط سیم شیلد در فاصله دور از دستگاه در گلخانه و یا کوره نصب شده و توسط سیم مخصوص (جهت جلوگیری از کمترین تاثیر نویز و کمترین افت و خطا ) به دما سنج تابلویی متصل می شود .

انواع سنسور دما تابلویی شامل سنسور مقاومتی ، سنسور خازنی ، آی سی سنسور می باشد که باتوجه به دقت ، سرعت اندازه گیری و رنج دمایی می توان از انواع سنسور دما استفاده کرد .

با توجه به محدودیت دما در انواع سنسور ها عموما برای اندازه گیری دما کوره و دما در رنج بالا از انواع ترموکوبل استفاده می شود .

ترمومتر لیزری ۴۰۰ درجه یونیتی مدل UNI-T UT300S
ترمومتر لیزری ۴۰۰ درجه UT-300S محصول برند معتبر یونیتی هنگ کنگ یک دماسنج مادون قرمز است که دمای اشیا را از طریق تابش اشعه به انها تعیین می کند.

دما سنج غیر تماسی :

این روش اندازه گیری دما نسل جدیدی از اندازه گیری دما به صورت غیر تماسی است استفاده از این روش با استفاده از تکنولوژی اینفرارد صورت می گیرد . از آنجا که هر جسم که دمایی بالاتر از صفر مطلق داشته باشد امواج اینفرارد را با طول موج متناسب با دمای خود ساطع می کند که سنسور با اندازه گیری این طول موج مقدار دما را اندازه گیری می کند .

بهترین مارک دما سنج لیزری با توجه به حساسیت سنسور اینفرارد مشخص می شود . از آنجا که فاصله دراندازه گیری غیر تماسی بسیار اهمیت دارد در صورتی که حساسیت سنسور مادون قرمز کم باشد برای اندازه گیری در فواصل دور خطا دستگاه زیاد می شود .

دماسنج لیزری تستو یکی از مارک های تولید کننده ترمومتر لیزری می باشد . از دیگر مارک های معروف در زمینه دما سنج لیزری برند مارمونیکس کانادا می باشد . با توجه به اینکه خدمات پس از فروش و گارانتی این کمپانی توسط شرکت معتبر در ایران به صورت کامل پشتیبانی می شود لذا این برند گزینه بسیار خوبی با توجه به قیمت و خدمات پس از فروش دماسنج لیزری در ایران می باشد .

به صورت کلی اندازه گیری دما توسط سنسور مادون قرمز با کمی خطا نسبت به دما سنج تماسی اندازه گیری انجام می شود .

ترموگراف دما تستو مدل TESTO 175-T1
ترموگراف دما تستو مدل TESTO 175T1 یکی از دیتالاگر های با کیفیت و با دقت بالا مناسب برای اندازه گیری و ثبت دما مدل TESTO 175T1 می باشد.

ترموگراف :

انواع ترموگراف با توجه به کاربرد و مکان نصب بسیار متنوع می باشد . قیمت ترموگراف یخچال در صورتی که در ماشین های سیار نصب می شود باید توانایی کار تا شش ماه بدون نیار به تعویض باطری و ذخیره اطلاعات را داشته باشد همچنین ترموگراف یخچال نباید کلیدی برای توقف موقت ثبت اطلاعات داشته باشد تا از خطاهای کاربری جلوگیری شود .این ترموگراف ماشین یخچال دار عموما برای حمل کننده های مواد پروتئینی و فراورده های خونی استفاده می شود و باید مورد تایید ارگان های ناظر باشد .

ترموگراف یخچالی مورد تایید در ایران در برندهای معتبر مانند ترموگراف تستو و ترموگراف مارمونیکس بوده که ناظرین و نهاد های نظارتی آشنایی کامل با نرم افزار ترموگراف دیجیتال دارند .

لذا در هنگام خرید ترموگراف باید حتما علاوه بر گارانتی ترموگراف تستو و دقت و سرعت اندازه گیری باید به این مهم توجه کرد که دیتالاگر یخچال حتما مورد تایید ناظر باشد .

دما و رطوبت سنج محیطی وایرلس مارمونیکس MHT-355 W
دما و رطوبت سنج محیطی وایرلس مارمونیکس MHT-355 W مناسب برای اندازه گیری دما و رطوبت محیطی در دو نقطه مختلف است که اطلاعات محیطی فرستنده برای دستگاه گیرنده نیز ارسال می گردد.

دما سنج محیطی

این نوع از دماسنج محیطی برای اندازه گیری دمای محیط استفاده می شود و سنسور داخل دستگاه عموما نصب شده است و از آنجا که این نوع دستگاه ها برای اندازه گیری دمای محیط طراحی شده حداکثر تا 70 درجه سانتی گراد را اندازه گیری و تحمل می کنند و به دلیل اینکه بازه اندازه گیری دستگاه محدود به دمای محیط هست اکثرا دارای دقت قابل قبولی برای اندازه گیری می باشند .

از امکانات این دستگاه می توان به نمایش حداقل و حداکثر مقادیر اندازه گیری شده ، آلارم هشدار ، ساعت و تاریخ و اندازه گیری رطوبت می باشد.

با توجه به کاربرد و قیمت و روش اندازه گیری انواع دما سنج محیطی تولید می شود . به صورت عمومی و به دلیل قیمت بسیار پایین در مکان هایی که محدودیت قیمت در خرید دماسنج محیطی وجود دارد دماسنج عقربه ای پیشنهاد می شود .

دما سنج عقربه ای دارای دقت کم بوده و سرعت نمایش تغییرات دما به کندی در این نوع دماسنج ها وجود دارد . ساخت دما سنج عقربه ای نیز به دلیل نحوه ساخت عموما نسبت به نمونه مرجع دارای اختلاف می باشند و برای مکان های حساس مانند گلخانه پیشنهاد می شود .

قیمت دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی ارزان نیز تولید شده که دارای سنسور خازنی حساس به تغییرات دما بوده و عموما دارای دقت خوبی نسبت به دماسنج عقربه ای دارند .

در برخی از این نوع دما سنج ها سنسور با طول حداکثر یک متر در محل دیگری نصب می شود و می توان دمای یک محفظه یا اتاق را خارج از محیط اندازه گیری دائمی کرد .

ویژگی دیگر این تجهیزات دائم کار بودن و مصرف کم می باشد که به کاربر کمک می کند با قرار دادن باطری و بدون نیاز به برق شهری اندازه گیری انجام می شود .

استفاده از این نوع دماسنج دیجیتال برای استفاده در گلخانه ، مراکز اداری ، انبار ، منازل پیشنهاد می شود . از آنجا که دما پارامتر بسیار مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی می باشد استفاده از دما سنج محیطی در مراکز اداری بسیار اهمیت دارد و تنظیم دمای محیط اداری با این تجهیزات انجام می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *