مطالب من

میلی آمپر متر کلمپی

میلی آمپر متر کلمپی

میلی آمپر متر کلمپی یک وسیله اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی در مدارهای برقی استفاده می‌شود. این وسیله از یک حلقه مغناطیسی به شکل کلمپ برای قرار دادن روی سیم‌های برقی استفاده می‌کند. با نصب کلمپ بر روی سیم، می‌توان به راحتی جریان الکتریکی را اندازه‌گیری کرد، بدون نیاز به قطع مدار یا تماس مستقیم با سیم‌ها. این وسیله به خصوص برای اندازه‌گیری جریان‌های کمتر از یک آمپر، مانند میلی‌آمپر (mA)، مفید است و در انواع مختلف برق کاری و اعمال الکتریکی به کار می‌رود.

 

انواع آمپرمتر

آمپرمترها را در دو نوع آنالوگ و دیجیتال می‌شناسیم. نوع آنالوگ با صفحه‌ی مدرج و عقربه‌ای خود حاصل اندازه‌گیری را به کاربر نشان می‌دهد و آمپرمترهای دیجیتال می‌توانند با محاسبات ریاضی به صورت دقیق‌تر و در واحدهای کوچک‌تری مانند میلی‌آمپر و میکروآمپر، آمپراژ مدار را نشان دهند.

برای اندازه گیری آمپرهای پایین انواع مختلف مولتی‌مترها به خوبی جواب‌گوی نیازهای سبک آزمایشگاهی و دانشجویی هستند اما با افزایش مقدار جریان الکتریکی در کاربردهای برق صنعتی و قدرت باید به دنبال مدل‌هایی رفت که توانایی سنجش جریان بالاتر را دارند. میلی آمپر متر کلمپی یکی از انواع آمپرمتر است که توانایی سنجش آمپر در بازه چند هزار آمپر را دارد. آمپرمتر انبری را برخی از افراد مولتی متر کلمپی نیز می نامند ! اندازه گیری آمپر با آمپرمتر انبری علاوه بر سرعت بالاتر دارای ایمنی بیشتر نسبت به مولتی متر است.

انواع آمپر متر ها بر اساس نحوه ساخت 

انواع آمپر متر ها با توجه به قطعات فیزیکی آن و نوع ساختشان تقسیم مبندی می شوند کخه در ادامه بررسی می کنیم.

آمپرسنج با سیم ‌پیچ مغناطیسی متحرک

در این نوع آمپرسنج با عبور جریان از یک رسانا در میدان مغناطیس دائم، انرژی مکانیکی تولید شده که در صورت اتصال به یک عقربه‌ی متحرک در صفحه‌ی مدرج می‌توان شدت جریان الکتریکی را اندازه گرفت. این نوع از آمپرمتر به دلیل خطی بودن نسبت به جریان فقط قادر به اندازه‌گیری جریان‌های DC است تا جهت عقربه همواره عددی مثبت باشد. از مزایای آن می‎توان به خطی بودن، اتلاف انرژی کم و دقت بالا اشاره کرد.

آمپرمتر با آهن متحرک

در این نوع که می‌توان هم برای جریان AC و هم برای DC استفاده کرد، گشتاور مکانیکی با جریان عبوری از سیم‌پیچ رابطه درجه 2 دارد بنابراین جهت عقربه همواره مثبت است.

آمپرسنج الکترودینامیکی

در این مدل آمپرمتر، عنصر متحرک در میدان الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد که از رد شدن جریان از دو سیم‌ پیچ مقابل هم شکل گرفته‌است، به این ترتیب قادر به اندازه‌گیری جریان‌های مستقیم DC و غیر مستقیم AC است.

آمپرمتر یکسوکننده

نوع دیگری از آمپرمترها که مجهز به ترانسفورماتور جریان و یک مدار یکسوکننده است وجود دارند که می‌توانند اندازه گیری جریان AC در فرکانس‌های بالا را اندازه بگیرند. در این آمپرمترها، جریان ثانویه به مراتب کوچک‌تر از جریان اولیه است و در مسیر خود از یک مدار یکسوکننده عبور می‌کند.

آمپرمتر دیجیتالی

این تجهیزات بدون نیاز به انجام محاسبات و به‌ صورت مستقیم می‌توانند جریان را اندازه‌گیری کرده و با دقت بالایی در خروجی نشان دهند. طرز کار آمپرمتر دیجیتالی آسان است کافی است بدانید آمپرمتر چگونه در مدار قرار می گیرد؟ و آن را با استفاده از قوانین اتصال سری در مدار قرار داده و عدد نمایشگر را بخوانیم. این نوع از آمپرمترها معمولا محدوده‌ی جریان‌های کوچکتری را پوشش می‌دهند اما قیمت ارزان‌تر و دقت بالاتری در نمایش دارند. آمپرمترهای دیجیتالی که با قرارگیری به‌ صورت سری در مدار اندازه‌گیری و محاسبات خود را انجام می‎دهند، دقت بالاتری مخصوصا در اندازه گیری جریان‌ DC دارند و نیازی به کالیبره شدن مکرر ندارند.

جریان الکتریکی و واحد اندازه‌گیری

جاری شدن بارهای الکتریکی در هادی ها را جریان الکتریکی می گویند. در دستگاه بین‌المللی یکاها، واحد اندازه گیری جریان الکتریکی، آمپر است. عامل شارش بارهای الکتریکی و ایجاد جریان الکتریکی، اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی به دو سر رسانا می باشد. یک آمپر برابر است با یک کولن بار که در مدت زمانی معادل یک ثانیه می تواند از سطح مقطع یک هادی جریان عبور کند. برای اندازه گیری جریان الکتریکی از دستگاه آمپرسنج استفاده می شود.

نحوه استفاده آمپر سنج

آمپرسنج با امپدانس کم و به صورت سری در مدار قرار می‌گیرد تا جریان مدار را در همان شاخه‌ای که در آن قرار گرفته ‌است با افت ولتاژ کم و دقت بالا اندازه بگیرد.

تفاوت مولتی متر با کلمپ متر (آمپرمتر انبری)

فرق مولتی متر با کلمپ متر یکی از سؤالات پرتکراری است که معمولاً بسیاری از افراد با آن رو به رو می‌شوند. دلیل آن نیز کمیت های اندازه گیری مشترک میان این دو دستگاه است. معمولاً از مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ، مقاومت و جریان های کمتر از 10 آمپر استفاده می شود اما از کلمپ متر در اندازه گیری جریان الکتریکی بالا استفاده می شود. معنی کلمه کلمپ clamp، حلقه یا انبر است که هنگام سنجش جریان، آنرا به دور سیم فاز قرار می دهند. به همین دلیل، ابزار اندازه گیری جریان الکتریکی را کلمپ متر می نامند. سیم پیچ درون کلمپ امواج الکترو مغناطیسی اطراف سیم فاز را دریافت و به مدار منتقل می کند.

میلی آمپر متر کلمپی خرید تا 30 % تخفیف و فروش عمده جزئی و حراج | ابهرالکتریک

در پایان مجددا تاکید می کنیم که ما در فروشگاه اینترنتی ابهر الکتریک تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بتوانیم تمام تجهیزات اندازه گیری از جمله میلی آمپر متر کلمپی را با مناسبترین قیمت و تضمین اصالت کالا در ایران تامین نموده و بدون واسطه تقدیم مشتریان گرامی نماییم. توصیه و خواهش ما این است که حتما و حتما قبل از اینکه تصمیم به خرید یک نمونه از میلی آمپر متر کلمپی را از هر شخص و شرکتی نمایید با یکی از شماره های8-37139607 – 09101414329 – 31774 در دفتر مشهد یا با شماره های 33940961-021 یا 33940962-021 در دفتر تهران تماس برقرار کنید تا از مشاوره های رایگان قبل خرید و همچنین لیست قیمت نهایی مطلع شوید. همچنین می توانید از طریق ایمیل سازمانی info@abhar-electric.ir باما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *