مقالات الکترونیک و برق صنعتی

معرفی رطوبت سنج و کاربردهای آن

رطوبت سنج

رطوبت سنج برای اندازه گیری درصد آب در یک ماده معین استفاده می شود. این اطلاعات می تواند برای تعیین اینکه آیا مواد آماده برای استفاده، غیر منتظره خیس یا خشک و یا در غیر این صورت نیاز به بازرسی بیشتر استفاده می شود. محصولات چوب و کاغذ بسیار حساس به محتوای رطوبتی آنها هستند. خواص فیزیکی به شدت تحت تأثیر رطوبت و رطوبت بالا قرار می گیرند و ممکن است به تدریج مواد را تخریب کنند.

رطوبت سنج چوب

سیاهچاله های تازه می توانند میزان رطوبت (MC 80٪) و یا بیشتر را بسته به نوع گونه ها داشته باشند. از آنجایی که چوب خشک می شود و همچنین می تواند تقسیم، پیچ و تاب و یا تغییر شکل در صورت خشک شدن، بیشتر چوب قبل از استفاده خشک می شود. این اغلب با استفاده از یک کوره انجام می شود، اما ممکن است از روش خشک کردن هوا استفاده شود که خیلی کندتر است. در اکثر نقاط ایالات متحده، حداقل رطوبت که معمولا در خشک کردن هوا به دست می آید، حدود 12 تا 15 درصد است. بیشتر مواد خشک شده هوا هنگام استفاده مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا به مقدار 20 درصد رطوبت نزدیک تر است.

خشک کردن کوره معمولا با نوع رطوبت سنج انجام می شود. رطوبت سنج برای اندازه گیری مقدار آب در چوب استفاده می شود به طوری که سازنده چوب می تواند تعیین کند که آیا آن مناسب برای هدف مورد نظر است. بازرسان ساختمان و بسیاری دیگر، نجار، سرگرمی ها و سایر کارگران چوب، اغلب، نیاز به رطوبت دارند. برای مثال، نصب کنندگان کفپوش چوبی باید بررسی کنند که MC چوب مناسب رطوبت نسبی هوا در ساختمان است. اگر این مرحله پرش می کند، یک مجموعه گسترده ای از مشکلات ممکن است خود را نشان دهد: ترک خوردن، فنجان، تاج، لرزش، مفاصل غرق شده، و ترک خوردگی.

مشکلات ناشی از تغییر درجه حرارت رطوبت در چوب، فراتر از انقباض ساده در ابعاد قطعات چوب است. مشکلات مربوط به اعوجاج در شکل چوب، مانند چرخش، انحراف و فشردن، به دلیل تفاوت در درجه تغییرات جزئی در سلول های چوب به صورت عمودی (عمود بر دانه و موازی با حلقه های رشد) رخ می دهد در مقایسه با شعاعی (عمود بر حلقه های رشد)

رطوبت سنج رطوبت تقریبی چوب را می دهد. خواندن رطوبت کمک می کند تا در تعیین اینکه آیا چوب مناسب برای هدف مورد نظر خود خشک است. خواندن محتوای رطوبت نیز می تواند در برنامه ریزی طراحی پروژه ای که تغییرات آینده در ابعاد ناشی از تغییرات رطوبت نسبی را بر عهده دارد، کمک کند. مقدار چوب انباری کلی در فرآیند خشک شدن، متفاوت است از گونه چوب به گونه چوب. تفاوت بین انقباض شعاعی و مماسی نیز از گونه به گونه متفاوت است. جنگل با نسبت کم منحرف به انقباض شعاعی، مانند ساج و ماهون، به علت تغییرات رطوبت نسبت به جنگل های با نسبت بالا، مانند کاج شرقی شرقی و گونه های خاص بلوط، کمتر مستعد ابتلا به تحریف هستند. گونه هایی با هر دو ضخامت کلی پایین و نسبت انقباض مماسی / شعاعی کمتری دارند و برای تغییرات رطوبت بهتر واکنش نشان می دهند.

برای چوب مورد استفاده برای ساخت مبلمان، کف چوبی، ساخت و ساز و یا برای هر پروژه ساختمان، حالت ایده آل یکی از محدوده رطوبت (EMC) محسوب می شود. EMC به این معنی است که چوب با رطوبت نسبی محیط اطراف آن تعادل دارد و در نتیجه رطوبت را از دست نمی دهد یا از دست نمی دهد. در واقع، به رغم رطوبت نسبی پایدار ثابت، محیطی بسیار نادر است و تغییرات جزئی و تغییرات فصلی رطوبت نسبی را نیز انتظار می رود.

برای عملیات معمول چوب کاری، دو نوع اساسی رطوبت موجود است: با توجه به نام تجاری، دستگاه های پین نوع اندازه گیری مقاومت الکتریکی، مقاومت الکتریکی نامتقارن یا هدایت متقابل آن را در بستر چوب می سنجد. آب آزادانه برق را هدایت می کند؛ در نتیجه، افزایش میزان آب به افزایش هدایت مربوط می شود. پین نوع متر شامل دو پین الکترودها است که به الیاف چوب هدایت می شود و به طور مستقیم اندازه گیری مقاومت الکتریکی و یا هدایت. هر نام تجاری رطوبت سنج از محاسبات اختصاصی استفاده می کند و رطوبت نهایی را به عنوان درصد نمایش می دهد.

نوع دوم رطوبت سنج به خواص دی الکتریک چوب متکی است. این متر شامل دو پد است که به عنوان الکترود لاستیکی عمل می کنند که سیگنال را هنگامی که به داخل بستر چوب متصل می شود، انتقال می دهد و سیگنال دریافت می کند. رطوبت سنج پد نوع در طبیعت غیر تهاجمی است و تنها نیاز به تماس سطحی با چوب برای به دست آوردن خواندن دارد. متر غیر تهاجمی یک موج الکتریکی با فرکانس پایین بین دو پد را ایجاد می کند و خواص الکتریکی چوب را شبیه به پین ​​نوع مهاجم می سنجد.

مترهای رطوبت ممکن است توسط متخصصان صنعت ساخت و ساز برای اطمینان از رطوبت دقیق از طیف گسترده ای از مواد موجود در محیط ساخته شده،

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *